PROPATRIA | 2 | 2025 17 rende beredskapsråd for å styrke koordineringen av frivillig innsats. Det bør ikke etableres nye strukturer, da det kan bryte med prinsippet om likhet mellom fred, krise og krig, sier Østby. Koordinering av militær innsats HV vil også få en større rolle i koordineringen av frivillige som ønsker å bidra med militær innsats. – Erfaringer fra Ukraina viser at mange frivillige ønsker å støtte militære avdelinger. Disse bør koordineres gjennom HV lokalt. For å ivareta krigens folkerett vil denne støtten ikke være samlokalisert med militære enheter, men organiseres fra bakre områder, sier Østby. – De som ønsker å melde seg til militær tjeneste, vil bli henvist til Forsvarets mottakssenter, og håndtert videre av Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS), sier hun. Ved mobilisering vil det være behov for mange frivillige. Forsvaret kommer til å kalle inn 50 000 reservister, som til daglig har sivile jobber. Det vil samtidig være stort behov for frivillige som kan bistå kommunene i beredskapsarbeidet. Her kan blant annet NROF spille en viktig rolle. Personell med militær kompetanse som ikke er styrkedisponert, kan bidra til samfunnssikkerheten i sine lokalsamfunn. – Ved en mobilisering vil det være nok oppgaver til alle, understreker oberstløytnant Anne- Helene Østby. ■ FRIVILLIGHET Norges offentlige utredninger (NOU) 2023 17: Vier mye oppmerksomhet til frivilligheten, frivillige organisasjoner og deres betydning – spesielt for redningsberedskapen i Norge. Kommisjonen beskriver også et behov for å standardisere beredskapsrådene på lokalt, regionalt og sentralt nivå etter mal fra fylkesberedskapsrådet. Forsvarssjefens fagmilitære råd: «For å sikre en helhetlig tilnærming, anbefaler Forsvarssjefen at Heimevernet gis en rolle i ledelse og koordinering av frivillig innsats i krise og krig. Heimevernet sin rolle i beredskapsråd lokalt og på fylkesnivå gjør dem godt egnet til dette». Prop. 87 S Langtidsplanen for forsvarssektoren 2025–2036: «Regjeringen vil arbeide for å bedre utnytte den kapasiteten som frivilligheten kan utgjøre for totalforsvaret, herunder hvordan Heimevernets etablerte landsdekkende struktur kan brukes for å koordinere frivilligheten i totalforsvaret». Prop. 1 S (2024–2025): «Heimevernet med sin landsdekkande områdestruktur skal ha ei rolle i organiseringa av frivillige som ønsker å gjera ein innsats under krise og krig». Heimevernsoldatene har ofte en bred kombinasjon av lokal, sivil og militær kunnskap og erfaring – og sterk forsvarsvilje.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4MDQ5MA==