16 PROPATRIA | 2 | 2025 Koordinering av frivilligheten Frivillighet er en viktig del av sivil beredskap i Norge, og styres i dag av politiet – enten gjennom redningssentralen eller av innsatsleder på stedet i en akuttfase. Ved større kriser, både i tid og omfang, vil frivillig innsats bli koordinert gjennom kommunale og fylkeskommunale beredskapsråd. PP/ OBERSTLØYTNANT TORE ELLINGSEN, SJEF CMT1 1 I HEIMEVERNET nnn Oberstløytnant Anne-Helene Østby er seksjonssjef for siviltmilitært samarbeid i Heimevernsstaben, og leder et prosjekt som utreder en helhetlig modell for hvordan Heimevernet (HV) kan bidra til koordinering av frivillighet i krise og krig. Prosjektet bygger på anbefalinger fra Totalberedskapskommisjonens rapport «Nå er det alvor – Rustet for en usikker verden», Forsvarssjefens fagmilitære råd, proposisjon 87 S «Forsvarsløftet – Langtidsplanen for forsvarssektoren 2025–2036» og proposisjon 1 for inneværende år. – I fred og krise har politiet juridisk myndighet og kan prioritere ressursbruk og innsats. I krig, og i områder hvor det er krigshandlinger, kan HV ta en slik rolle på lokalt og regionalt nivå, forklarer Østby. Trepartssamarbeidet Det veletablerte trepartssamarbeidet mellom statsforvalter, politi og distriktssjef i HV på regionalt nivå, samt ordfører, lokal politisjef og områdesjef i HV på lokalt nivå, skaper en beslutningsdyktig kjernegruppe. – Vi bør se på hvordan HV best kan bidra i eksiste1 Combat Media Team. Prinsippskisse for trekantsamarbeidet på regionalt og lokalt nivå. Anne-Helene Østby er seksjonssjef for sivilt- militært samarbeid i Heimevernsstaben. Foto: Melvin Jongenburger/Forsvaret.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4MDQ5MA==