PROPATRIA | 2 | 2025 13 fylle den samlede styrkestrukturen i forsvarsektoren med personell og kompetanse. Det store spørsmålet er om et tilstrekkelig antall av de sivilt ansatte i forsvarssektoren vil tegne slike kontrakter. Det innebærer en stor mental omstilling for mange, som krever modning, motivering og tid. Sivile som inngår kontrakt om tjenesteplikt, må høyst sannsynlig gis et minimum av militær opplæring for at Norge skal etterleve sine folkerettslige forpliktelser. Det pågår et arbeid i sektoren for å klargjøre forhold rundt dette. Jeg vil bare påpeke at en helt nødvendig integrering av sivile i styrkestrukturen også vil medføre et økt antall reservister med et minimum av militær kompetanse, og med et stort kompetansemangfold som både forsvarssektoren og sivil sektor vil kunne nyte godt av. Reservistene vil bli flere, og utgjøre en større gullgruve for totalforsvaret. «Sivil arbeidskraftberedskap» Regjeringen har foreslått å innføre sivil arbeidskraftberedskap som et nytt element i sivilbeskyttelsesloven. Lovforslaget gir regjeringen fullmakt til å regulere sivile arbeids- og tjenesteforhold, og å pålegge sivil arbeidsplikt i en sikkerhetspolitisk krise eller krig. Lovforslaget gir også fullmakt til å iverksette forberedende tiltak i fredstid. Hva dette vil innebære i praksis gjenstår å se, men det vil uansett kreve omfattende planlegging for å få det til å virke ved behov for å mobilisere hele samfunnet. På samme måte som forsvarssektoren har en egen metode for beredskapsplanlegging for krig (styrkeoppbyggingsplanverket), bør det vurderes om også sivil sektor må innføre felles metode, herunder nødvendig forhåndsplanlegging – for at sivil arbeidskraftberedskap skal kunne virke i krise og krig. Dette henger også sammen med behov for større fokus på kontinuitetsplanlegging i fredstid. Jeg vil slå et slag for at alle virksomheter, offentlige og private, må starte med å ta eierskap for å forstå sin egen rolle i totalberedskapen og ansvar for egen beredskapsplanlegging, i fred – krise og krig. Alle har et medansvar, men eierskap til sikkerhet og beredskap hos ledere er helt avgjørende. Uten eierskap i toppledelsen, vil ikke sikkerhets- og beredskapstiltak gis nødvendig prioritet, finansiering eller innsats. Koordinering og prioritering Reservistene er gull verd i både militær og sivil sektor. Med militær grunnkompetanse og sivil spisskompetanse på toppen, vil reservistene være svært verdifulle for å fylle forsvarssektorens styrkestruktur, og for å dekke helt nødvendige behov for sivil arbeidskraftberedskap i totalforsvaret. Allerede i dag ser vi utfordringer med «dobbelt-booking» av samme individ til for eksempel Heimevernet og andre etater i forsvars- «Det er positivt at Regjeringen har innført endringer i forsvarsloven der det gis adgang til å inngå frivilling kontrakt om tjenesteplikt for personer uten verneplikt» Forsvaret har behov for mer personell, i alle ledd, og bruk av reservister er avgjørende for å få det til, mener kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: Frederik Ringnes/Forsvaret.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4MDQ5MA==